Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dlaczego opony zimowe trzeba dotrzeć?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Fabrycznie nowa opona jest pokryta smarem, który ułatwia jej produkcję. Niestety wpływa negatywnie na właściwości trakcyjne ogumienia.

Nowoczesne opony produkowane przez wiodących producentów to coraz bardziej zaawansowane technologicznie produkty. Aby na drodze spisywały się jeszcze lepiej, projektanci wymyślają dla nich wyszukane mieszanki i wzory bieżników. Aby produkcja przebiegała bez zakłóceń, a produkt był wysokiej jakości, formy w które nalewana jest guma pokrywa się specjalnymi substancjami, zapobiegającymi przyleganiu mieszanki.

Lepsze opony dzięki smarowaniu
- Takie środki są nanoszone na formę wulkanizacyjną lub oponę przez pracowników fabryki przy pomocy specjalnych opryskiwaczy albo automatycznie. Dzięki nim guma może bez przeszkód płynąć, nie przylega do ścianek, a to pozwala przygotować oponę nie tylko wysokiej jakości, ale także świetnie wyglądającą – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Zastosowanie takiego smarowania ma istotne znaczenie szczególnie w przypadku opon zimowych, które w porównaniu do letnich mają znacznie więcej nacięć, a więc składają się z większej liczby klocków. Bez natłuszczenia formy opona mogłaby się do niej przykleić i podczas wyciągania z formy część bieżnika zostałaby uszkodzona lub zdeformowana.

– To właśnie dlatego na zimówkach może się znajdować więcej takich środków smarnych – mówi Filip Fischer.

Z punktu widzenia kierowcy, stosowanie takich środków także jest bardzo istotne. To właśnie dzięki nim można produkować coraz bardziej nowoczesne bieżniki i mieszanki gumowe. Bez smarowania form opony mogłyby także wyglądać znacznie gorzej. Poza tym bardziej wydajna produkcja, to mniejsze straty producenta, który z pewnością wliczyłby je w swoje koszty. To podniosłoby ceny ogumienia.

Ostrożnie przez pierwsze kilometry
Jak w takim razie obchodzić się z nowymi oponami? Trzeba je dotrzeć. Tak zaleca większość producentów oraz zrzeszająca ich organizacja ETRTO. To ona przed rozpoczęciem testów dociera ogumienie przez minimum 100 km. Eksperci Oponeo.pl zalecają, aby ostrożność zachować przez ok. 300 km.

– W tym czasie nie należy rozwijać maksymalnych prędkości i trzeba hamować odpowiednio wcześnie. Opona osiągnie swoje najlepsze właściwości po przytarciu wierzchniej warstwy bieżnika pokrytej takim smarem – mówi Filip Fischer.

Proces docierania można przyspieszyć. Po pierwsze przecierając opony alkoholem, który pomoże pozbyć się chemikaliów. Można także użyć drobnego papieru ściernego, który nada gumie pożądaną szorstkość.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto